چه آجیلی بخریم؟

از دیدگاه متخصصان تغذیه، آجیل‌ها چه شور باشند چه شیرین، تأیید ‌شده‌اند؛ زیرا از نظر تأمین انرژی، پروتئین، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی جایگاه ارزنده‌ای دارند اما اینکه چه کسی و به چه مقدار از آنها استفاده کند، مساله‌ای است که همواره فراموش می‌شود. اگر آجیل‌ها (چه شیرین و چه شور)، در حد معقولی میل شوند نه تنها زیان بار نبوده بلکه تأمین کننده نیازهای ضروری بدن نیز خواهند بود و در درازمدت سلامت فرد را تامین خواهند کرد و سوء تغذیه سلولی را پوشش خواهند داد اما به عنوان مثال، یک بیمار فشار خونی هرگز نباید از آجیل شور استفاده کند یا یک فرد دیابتی نباید آزادانه از آجیل شیرین برای تأمین نیازهای روزانه‌اش میل کند و در این صورت، حتی این گروه غذایی بااهمیت نیز می‌تواند انباشتگی چربی و اضافه وزن را به دنبال داشته باشد. پس باز هم تکرار می‌کنم که رعایت تنوع، تعادل و تناسب در تغذیه سالم، حرف اول را می‌زند.

         


اما درباره آجیل‌های بو داده باید بگویم از آنجا که می‌توان یک مغز خام را کاشت و این مغز قابلیت رویش دارد پس زنده است؛ اما با بو دادن می‌توان گفت که این مغز می‌میرد و به دنبال آن قدرت دفاعی خود را از دست می‌دهد. بنابراین آجیل‌های بو داده فساد پذیرند و احتمال آلودگی بیشتری دارند.

از سوی دیگر بو دادن آجیل، طعم کهنگی آن را پنهان می‌کند. به‌ این دلیل احتمال بیشتری وجود دارد که آجیل نامرغوبی را خریده باشید. در این مرحله است که احتمال افزودن رنگ‌های غیرمجاز با پایه فلزات سنگین نیز فراهم می‌شود و این خود می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. از این رو، بهتر است خانواده‌های محترم مغزها را خام خریداری کرده و در صورت تمایل هر بار به قدر مصرف، آنها را در منزل بو دهند.

در پایان نیز به همه عزیزان توصیه می‌کنم این گروه غذایی را حداکثر تا شش ماه در فریزر نگهداری کنند؛ چون حتی در دمای پایین نیز امکان اکسیداسیون خفیف در چربی‌های موجود وجود دارد.

/ 0 نظر / 15 بازدید