وقفه

sms مطالب زیبا و خواندنی - موسیقی - عکس - جوک و

 
مینیاتور امسال به خیابان های ایران می آید
نویسنده : $$$$$$ - ساعت ٢:٥٤ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱۳۸٧/٩/٢۱
 

 

مدیر فروش سایپا گفت :خودروی کاملا ایرانی سایپا با نام " مینیاتور" تا پایان سال جاری به بازار عرضه خواهد شد .



بقیه در ادامه مطالب .


فرزاد نشان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران دانشجویی "ایسکانیوز " گفت :پس از رونمایی از مینیاتور چندین دستگاه از آن به طور قطع تا قبل از پایان سال جاری روانه بازار خواهد شد .
وی افزود :قیمت این خودرو بدون تردید کمتر از 10 میلیون تومان خواهد بود اما قیمت دقیق آن بعد از رونمایی تعیین خواهد شد .
نشان از فروش نقدی مینیاتور خبر داد و گفت: روش فروش این خودرو مانند سایر خودروها به صورت اینترنتی و در صورت امکان فروش فوری و نقدی و یا شرایطی خواهد بود .
وی در آخر مینیاتور را نامی زیبا و شایسته این خودروی کاملا ایرانی دانست و گفت:مینیاتور حاصل ماه ها تلاش صنعتگران و کارکنان سایپا است که بار دیگر برند ایران را در بازار های جهانی به رخ می کشد .
به گزارش ایسکانیوز خودروی ایرانی "مینیاتور "23 آذر ماه با حضور رییس جمهور در سالن اجلاس سران کشور های اسلامی رونمایی خواهد شد .
ناظمی اذعان داشت: خودرو کاملا ایرانی ساخت سایپا تنها خودرویی است که کل پروژه آن از مرحله طراحی تا عرضه خودرو مطابق نظرات بازار هدف ایران و بین الملل است.

 
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک گروه خودروسازی سایپا، ادامه داد خودروی ساخت سایپا با پلت فرم و قطعات جدید مطمئنا در بازار جای خود را پیدا می کند و تنها خودرویی است که می توان لقب ساخت ایران را به آن داد . به عنوان مثال تا کنون سمند پلت فرم پژو و پراید 132 پلت فرم پراید بود. بدین جهت خودروی جدید سایپا تجربه جدیدی است که خوشبختانه از کیفی و کمی قابل رقابت با سایر خودروها است . 
وی در پایان اضافه کرد: این خودرو می تواند پاسخگو نیاز دوم در حوزه شهری و بین شهری باشد.

 

و اما جالبه که یه سری هم به مطلب روزنامه اعتماد چهارشنبه 20 آذر با عنوان دست های ایتالیا، آلمان و کره در کار است بزنیم .

 

علیرضا بهداد

«طراحی بدنه توسط ایتالیا، ساخت موتور در آلمان، سیستم تعلیق و ترمز با همکاری کره، پلت فورم برگرفته از پراید و ریو، نام؛ خودرو صد درصد ایرانی.»

«مینیاتور» نام دومین خودرو ملی کشورمان است که مهرداد بذرپاش مدیرعامل سایپا آن را خودرویی صددرصد ایرانی دانسته و در تبلیغاتی که طی چند شب گذشته از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده این خودرو را حاصل فعالیتی 14 ماهه در دولت نهم به مردم معرفی کرده است. اما آیا واقعاً چنین است؟

اواخر سال 79 بود که با جدی شدن ساخت خودرو ملی سمند، سایپا نیز به فکر افتاد تا چنین پروژه یی را در این شرکت تعریف کند. ایران خودرو نیز همزمان با سمند پروژه «پیکان جدید» را آغاز کرد تا افرادی همچون حمیدرضا کاتوزیان، رئیس فعلی کمیسیون انرژی مجلس که آن زمان یکی از مدیران ایران خودرو بود، به طور مستقیم با این پروژه درگیر شوند. اما چیزی نگذشت که با برکناری منوچهر غروی از ایران خودرو و روی کار آمدن منوچهر منطقی پروژه پیکان جدید متوقف شد چرا که مدیریت جدید این شرکت اعتقاد چندانی به ادامه این پروژه نداشت. با امضای قرارداد ال- 90 در سال 1383، دو شرکت ایران خودرو و سایپا پروژه های ملی سازی را کنار گذاشتند. به اعتقاد آنها خودروسازان باید به دنبال سرمایه گذاری مشترک و خودروهای چندملیتی می رفتند، چرا که دیگر پروژه ملی سازی در صنعت خودرو معنای اصلی خود را از دست داده بود.

اما با روی کار آمدن دولت نهم ورق برگشت. همکاری های صنعتی با خارجی ها مورد بازنگری قرار گرفت و پروژه ال- 90 متوقف شد. بذرپاش به عنوان نماینده سازمان تامین اجتماعی در اسفند 85 به عضویت هیات مدیره پارس خودرو درآمد و چیزی نگذشت که مدیرعامل این شرکت شد.

حضور بذرپاش در پارس خودرو زیاد به طول نینجامید و او پس از چند ماه فعالیت در این شرکت با رفتن احمد قلعه بانی به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به مدیرعاملی سایپا منصوب شد تا پرونده خاک خورده خودرو ملی سایپا از قفسه کتابخانه های این شرکت بیرون آورده شود.

«مینیاتور» خودرویی است که بنابر وعده مدیرعامل سایپا با قیمتی زیر 10میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد. این درحالی است که مدنی، رئیس شرکت سازه گستر سایپا عرضه آن را با این قیمت بعید دانسته تا از سوی بذرپاش به خاطر این اظهارنظر مورد توبیخ قرار گیرد. آنچنان که سایپا اعلام کرده موتور انژکتوری این خودرو استاندارد یورو سه را داشته و برای اقشار متوسط و کم درآمد جامعه ساخته شده و تنها خودرویی است که می توان لقب ساخت ایران را به آن داد. این در حالی است که طراحی بدنه مینیاتور توسط گروهی از طراحان ایتالیایی صورت گرفته و موتور آن نیز به شرکت آلمانی FEV سفارش داده شده است. موتور این خودرو در واقع همان موتور پراید است که آلمانی ها حجم آن را افزایش داده اند تا به قدرتش افزوده شود. این موتور 1500 سی سی حجم دارد و قدرتی معادل 80 اسب بخار را ایجاد می کند. سیستم تعلیق و ترمز نیز با الهام از خودرو کره یی ریو ساخته شده و حتی نمونه سازی آن نیز در کره جنوبی صورت گرفته است. پلت فورم این خودرو نیز الهام گرفته از پراید و ریو است. به عبارت دیگر پلت فورم این خودرو (به هر آنچه از خودرو که دیده نمی شود پلت فورم می گویند) همچون خودرو پژو آردی ارتقا داده شده است. این در حالی است که سایپا مدعی شده پلت فورم جدیدی ساخته و مینیاتور را روی آن سوار کرده است.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک سایپا درباره این خودرو می گوید؛ مینیاتور تنها خودرویی است که می توان لقب ساخت ایران را به آن داد. وی به سمند ایران خودرو کنایه زده و گفته سمند روی پلت فورم پژو 405 ساخته شده تا بدین صورت عنوان کند «ساخت ایران» شایسته خودرو ملی سمند نیست.

قرار بود این خودرو بهمن ماه رونمایی شود که به یکباره اواخر آذرماه برای چنین اقدامی انتخاب شد.

منابع آگاه می گویند دلیل این رونمایی زودهنگام انتقال مهرداد بذرپاش از سایپا به وزارت کشور است. این در حالی است که او چندی پیش اعلام کرده بود «دو سال دنبال سیاست رفتیم اما چیزی نیافتیم.»

از طرفی منوچهر منطقی مدیرعامل ایران خودرو نیز از رونمایی خودرو X12 با قیمت 10میلیون تومان از دهه فجر خبر داده اما از جزئیات آن چیزی نگفته است. X12 همان پیکان جدید است که ایران خودرو پس از سال ها همچون سایپا پرونده خاک خورده آن را به جریان انداخته است. وی در گفت وگوی اخیر خود با خبرنگاران همچنین انتقاد شدید به بذرپاش وارد کرده و اقدام اخیر وی را در رونمایی یا «فیس لیفت» تندر 90 اقدامی غیرحرفه یی خوانده است. منطقی که این روزها با نگاهی دقیق تر اقدامات سایپا را دنبال می کند، افزود؛ وقتی قرار است خودرویی 18ماه بعد به تولید برسد از رونمایی زودهنگام فیس لیفت آن نمی توان به عنوان اقدامی حرفه یی یاد کرد. محمود احمدی نژاد روز شنبه با حضور در سالن اجلاس سران بدون آنکه در سایپا حضور یابد از خودروی ملی این شرکت رونمایی می کند، هرچند این پروژه صنعتی در دوره خاتمی تعریف اما به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی نیمه کاره رها شد. رئیس جمهوری از مینیاتور پرده برداری می کند تا به دولتمردان گذشته این نکته را یادآوری کند کاری را که آنها غیراقتصادی می دانستند دولت نهم اقتصادی کرد. مینیاتور که سایپا از آن به عنوان خودرو صد درصد ایرانی یاد کرده در واقع همان پرایدی است که فورد در سال 1988 پلت فورمش را به کیا موتورز کره داد تا این شرکت چند سال بعد آن را در اختیار سایپا قرار دهد. مینیاتور در واقع همان میراث فورد امریکا است.

 

حالا به نظر شما میشه گفت که بالاخره ایرانم یه ماشین تولید داخل داره یا نه ؟


 
comment نظرات ()